De Corona-crisis dwingt velen nu tot telewerk. Technisch kon het reeds, het werd ook deels op diverse plaatsen toegepast.
Toch is het voor vele zaakvoerders en leidinggevenden nog heel onwennig, te meer omdat het nu onmiddellijk moet worden ingevoerd.
Geef uw medewerkers concrete taken, maar leg in het begin de lat niet te hoog. Thuiswerk vraagt een leercurve op diverse vlakken, zeker als je het nog nooit toepaste. De productiviteit zal in het begin lager liggen. Hou daar rekening mee in je planning.
- Pas uw organisatiestructuur aan en vorm kleine teams. Zo kunnen medewerkers zich aan elkaar optrekken, sneller elkaar helpen, en vertraagt de dynamiek niet.
- Spreek afstemmingsmomenten af, eventueel via andere teamcoaches. Op die wijze ben je zeker dat je tijdig feedback krijgt voor een statusupdate, kan je bijsturen …
- Stem beslissingen, indien mogelijk, eerst met anderen af. De context is nu zo verschillend, er kunnen veel nieuwe dingen meespelen, … Zo blijft het realistisch.
- Behoudt het overzicht. Neem hiertoe desnoods extra initiatieven, maak een extra opvolgingsinstrument, .. om steeds vanuit een totaalbeeld te kunnen aansturen.
- Toon leiderschap. Coördineer (pro-)actief, zodat medewerkers concreet weten wat van hen wordt verwacht, er geen afwachtende houding wordt aangenomen, e.d.
- Hou ook telefonisch/visueel contact met medewerkers (Skype, Zoom, ed). Niet enkel per mail, want daardoor ontstaan vaak snel misverstanden. Zo kan je de toon van een boodschap beter vatten, extra vragen stellen, non-verbale communicatie waarnemen.
- Start met een interne nieuwsbrief. Zo blijft elkeen de dynamiek van de nieuwe (vaak onzichtbare) werking voelen, kan je nieuwe contextinfo of klantenreacties geven, e.d.
- Zorg voor een platform waarop onderling praktische tips rond thuiswerk kunnen worden uitgewisseld. Is altijd een bijkomende inspiratiebron.
- Bouw ook momenten in voor een informele afstemming of las een virtuele koffiepauze in. Gewoon uit bezorgdheid hoe het gaat, om een relativerende knipoog te delen, …
- Besef dat ook in de toekomst telewerk een onderdeel van de werking van uw organisatie zal blijven ! Niet in deze extreme mate allicht, maar de opgebouwde ervaring zal helpen om uw interne organisatie om een eigentijdse leest te schoeien, het is motiverend voor uw medewerkers, en tegelijk draagt u bij om de mobiliteitsproblematiek te verminderen.